برنامه نویس

به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

برنامه نویس

به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

مهمترین وقایع اینترنتی سال 1386

16فروردین(5 آوریل)

 شرکت یاهو سرویس Yahoo Alpha را مورد آزمایش قرار داد. سرویسی که طی آن کاربران موتور جستجوگر یاهو می‌توانند نتایج جستجو خود را به خصوص در ستون نتایج ویژه سفارشی کرده و مطابق با نیاز خود منابع جستجو را تغییر دهند. 

 

 30 فروردین (19 آوریل)

شرکت امنیتی کلاه سفید (White Hat) یکی از جنجالی‌ترین گزارشات خود را در این روز در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داد. در این گزارش، هشت سایت از ده سایت پر بیننده شبکه اینترنت دارای نقاط آسیب پذیر خطرناک اما بسیار پیش پا افتاده‌ای گزارش شدند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت شرکتeBay   اشاره کرد. 

....

 

4 اردیبهشت ( 24آوریل)

شرکت نینتندو برای آنکه از کورس رقابت با کنسول‌های بازیX-Box  مایکروسافت و 3PS شرکت سونی جا نماند، سرویس اینترنتی ویژه ای برای کاربران کنسول بازیWii  راه‌اندازی کرد. در این سرویس کاربران می‌توانند از طریق شبکه اینترنت و کنسول بازی خود، در بازی‌های گروهی آنلاین شرکت کرده و همچنین نسخه‌های جدید بازی‌های این کنسول را خریداری کنند.

 همچنین در این روز شرکت مکافی، تولید  کننده برنامه‌های امنیتی، نرم‌‌افزار جدیدی را به مجموعه نرم‌افزاری خود اضافه کرد کهMcAfee DLP Gateway   نام دارد و به کاربران و به خصوص مدیران سایت این امکان را می‌دهد که ورود و خروج اطلاعات از شبکه‌هایLAN    را به طور کامل و بهتر از گذشته تحت کنترل داشته باشند.

1 خرداد (22 می)

شرکت گوگل در این روز اعلام کرد که قصد دارد سرویس کره زمین خود را به سیستم صوتی مجهز کند. به این ترتیب که کاربران می‌توانند برای قسمت‌های مختلف دنیای مجازی گوگل در این سرویس، تم‌های صوتی اضافه کنند.

 

10 خرداد (31 می)

در حالیکه شرکت موزیلا، تولید کننده مرورگر فایرفاکس، از مدتها قبل نسخه شماره 2 این مرورگر را در شبکه اینترنت در دسترس کاربران قرار داده بود، در این روز برای رفع نواقص نسخه شماره 5.1 خود نیز فایل‌های به روز رسانی ارائه کرد. این اقدام موزیلا با انتقادات زیادی همراه بود که در راس آن مسوولین شرکت مایکروسافت، مهمترین رقیب موزیلا از این اقدام بهره‌برداری‌های تجاری زیادی کرد.

 

14 خرداد ( 4 ژوئن)

در این روز یکی از بزرگترین حملات اینترنت در طول چند سال اخیر به نرم‌افزار و سرویس اینترنتی یاهو مسنجر انجام شد. هکرهای اینترنتی در این حمله بیش از 40 سایت را برای حمله به این سرویس آماده کرده بودند و توانستند با نفوذ به برخی نقاط آسیب‌پذیر نرم‌افزار صدماتی را به این سرویس وارد کنند. اما با تلاش‌های مدیران و مهندسین شرکت یاهو، پس از دو روز کلیه نقاط آسیب‌دیده و راه‌های نفوذ هکرها ترمیم شدند.

 

30 خرداد (19 ژوئن)

یکی از مهمترین اتفاقات سال 86 و 2007 میلادی در این روز به وقوع پیوست. شرکت یاهو بعد از سالها مدیریت "تری سمل"‌، سکان مدیریت این شرکت بزرگ و محبوب را به جری یانگ سپرد. این تغییرات در مدیریت شرکت یاهو با هدف ایجاد یک شوک مدیریتی در این شرکت انجام شد. شرایط اقتصادی و تجاری یاهو در طول سال گذشته بسیار بد بود به طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این شرکت قصد باز پس گرفتن سرمایه‌های خود را داشتند. اجرای چند پروژه ناموفق نظیر سرویس پست الکترونیکی بتا و پروژه پاناما، باعث شد تا هیات مدیره یاهو، "جری یانگ" را جایگزین "سمل" کنند.

6 تیر (26 ژوئن)

این روز یکی از پر ترافیک‌ترین روز‌های شبکه اینترنت در طول سال گذشته گزارش شده است. به طوریکه سرعت انتقال اطلاعات در شاه‌راه‌های اینترنتی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافتند. به عنوان مثال، میانگین سرعت دانلود اطلاعات در قاره آمریکا به 97.1 مگابایت بر ثانیه رسید و این در حالی بود که در حدود یک ماه قبل از آن این سرعت حدود 50 مگابایت بر ثانیه بوده‌است. همچنین در این روز شرکت گوگل نیز سرویس جدیدی با نامGoogle Earth Outreach  را راه‌اندازی کرد که از طریق سرویس کره زمین این شرکت، به کاربران و شرکت‌های تجاری تازه‌کار امکان برقراری ارتباط با شرکت‌های فنی و تجاری بزرگ را می‌دهد.

 

23 مرداد (13 آگوست)

در این روز ، هکرهای اینترنتی در یک اقدام سیاسی و برای نشان دادن خشم خود از سیاست‌های جنگ طلبانه غرب، سایت رسمی سازمان ملل را هک کردند. در این اقدام پس از باز شدن صفحه اصلی سایت، یک کادر در بالای صفحه به نمایش در می‌آمد که در آن نوشته شده بود: « این یک اعتراض است. ای اسرائیل و آمریکا! کودکان و سایر مردم را نکشید. برای همیشه صلح کنید. بدون جنگ ... »

 

یکم شهریور (22 آگوست)

شرکت گوگل، سرویس جدیدی را با نام آسمان گوگلGoogle Sky)  )به دنیای اینترنت معرفی کرد مشابه سرویس کره زمین این شرکت بود. با این تفاوت که به کاربران امکان می‌داد تا درآسمان و در بین کهکشان‌ها گشت و گذار کنند.

 

سوم شهریور (24 آگوست)

یکی از بزرگترین سرقت‌های اطلاعاتی در شبکه اینترنت در این روز انجام شد. در این حمله هکرهای اینترنتی توانستند با نفوذ به یکی از سرور‌های سایت کاریابیMonster.com  ، برای تعداد زیادی از کاربران ثبت نام کرده در این سایت، نامه الکترونیکی قلابی ارسال کنند و از آنها به ثبت نام جهت یک شغل خوب و پر درآمد ترقیب کنند. در این حمله، اطلاعات بیش از یک میلیون و ششصد هزار کاربر در امریکا به سرقت رفت.

 

26 مهر ( 17 اکتبر)

شرکت اسکایپ(Skype)   اعلام کرد که کاربران این شرکت مراقب فایل نصب جعلی ملقب به این شرکت که توسط هکرهای اینترنت توزیع شده‌است باشند.

این فایل که با نام SkypeDefenderSetup.exe   در شبکه توزیع شده بود، توانست بسیاری از کاربران این شرکت را به دام بیاندازد. به این ترتیب که کاربران، به خیال نصب نسخه جدید نرم‌افزارVoIP   این شرکت، یک برنامه تروجان را بر روی رایانه خود نصب می‌کردند که ضمن برداشت اطلاعات شخصی کاربران، مشکلات امنیتی زیادی برای کاربران ایجاد می‌کرد.

4 آبان ( 24 اکتبر)

در این روز سایت‌های خبری اینترنتی، خبر جالبی را به نقل از یکی از مقامات ارشد گروه‌های نظامی فلسطینی منتشر کردند مبنی بر اینکه نظامیان فلسطینی برای مقابله با اشغالگران اسرائیلی و شناسایی موقعیت‌های استراتژیک آنها جهت پرتاب راکت‌های خود از سرویس کره زمین گوگل استفاده می‌کنند. این خبر باعث خشم نیروهای اسرائیلی و اعتراض آنها به شرکت گوگل در خصوص دسترسی آزاد نیروهای فلسطینی به این سرویس شد.

 

14 آبان (4نوامبر)

در طول سال گذشته یکی از دغدغه‌های دولت‌های مختلف در سراسر دنیا، بحث دسترسی کودکان به سایت‌های اینترنتی غیر اخلاقی بوده‌است. یکی از مؤثرترین این اقدامات ارائه سرویس موتور جستجوگر http://www.fragfinn.de/  توسط دولت آلمان بود. این موتور جستجوگر ویژه کودکان طراحی شده است و فقط سایت‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که از نظر مسائل اخلاقی مورد تأیید این دولت قرار دارند.

 

10 دی (30 دسامبر)

این روز را می‌توان یکی از تلخ‌ترین روزهای شبکه اینترنت نامید. زیرا شرکتAOL   سهامدار اصلی مرورگر نت اسکیپ به طور رسمی اعلام کرد که دیگر از این مرورگر پشتیبانی نخواهد کرد و این مرورگر برای همیشه از اینترنت حذف خواهد شد. مرورگر نت اسکیپ، مرورگر قدرتمندی بود که به علت عدم توانایی مالی بنیانگذاران آن، توانایی مقابله با اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را نداشت و در نهایت شکست خورد.

 

18 دی (8 ژانویه)

یکی دیگر از تغییرات مدیریتی بسیار مهم در دنیای اینترنت در این روز بوقوع پیوست. در حالی که چند‌روز از آغاز سال جدید میلادی می‌گذشت، "میشل بکر"، رئیس شرکت موزیلا از سمت خود استعفاء کرد و سکان مدیریت این شرکت بزرگ را به "جان لیلی"، رئیس بخش عملیاتی موزیلا سپرد. این اقدام بکر، بسیاری از کارشناسان شبکه اینترنت را شوکه کرد.

 

8 بهمن (27 ژانویه)

قطع کابل اصلی ارتباط اینترنتی در دریای مدیترانه مشکلات زیادی را برای کاربران کشورهای مصر و بیشتر کشورهای خاورمیانه بوجود آورد. این قطعی ارتباط به کابل نوریFLAG  مربوط می‌شد. چند روز بعد از این اتفاق، کابل ارتباطی دیگری در خلیج فارس نیز قطع شد، که کاهش سرعت ارتباط اینترنتی منطقه را افزایش داد.

 

14 بهمن ( 2 فوریه )

یکی از جنجالی‌ترین خبرهای سال 86 در این روز در خبرگزاری‌ها منتشر شد. در این روز شرکت مایکروسافت با ارائه یک پیشنهاد 6.44 میلیارد دلاری، خواستار خرید سهام شرکت یاهو شد. این پیشنهاد بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرد و با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان شبکه اینترنت همراه شد.

 منبع: جام جم آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد